Onboarding
De gemiddelde HR afdeling is heel druk met het vinden van nieuwe medewerkers, maar verliest ze daarna uit het oog. Jammer, aangezien 86% van de nieuwe medewerkers binnen een half jaar besluit of ze blijft of vertrekt. En 35% vertrekt binnen 2 jaar. Als je je dan realiseert dat het een bruto jaarsalaris kost om een medewerker te vervangen, is onboarding een onderwerp dat boven aan je agenda moet staan.
Maar wat is onboarding eigenlijk precies? Wat is het verschil met een introductieprogramma of met inwerken? En hoe maak je een pracht van een onboardingprogramma?
60% van de medewerkers is teleurgesteld bij de start in hun nieuwe baan.
Definitie onboarding
Onboarding zijn alle ervaringen die bijdragen aan het succes van jouw nieuwe medewerker en die zorgen voor betrokkenheid bij de visie, strategie, doelstellingen en cultuur van de organisatie.
Simpeler gezegd is onboarding een wederzijds proces waarin je samen met je nieuwe medewerker zorgt voor een vliegende start.
Onboarding heeft drie hoofddoelen
Goede landing op de werkplek
Alles wat moet worden geregeld zodat de nieuwe medewerker het werk kan doen.
Verdieping in de cultuur
Alles wat de nieuwe medewerker moet weten over jullie normen, waarden, tradities en regels.
Verbinding met collega's
Alles wat geregeld moet worden zodat de medewerker een netwerk opbouwt en zich deel van het team voelt.
Onboarding goed organiseren is nogal een werk. Het begint met inzicht. In wat je graag wilt bereiken, wat je op dit moment al doet en wat er nog geregeld moet worden. Om van daaruit flink aan de slag te gaan met een programma dat knalt. Daar kan ik je bij helpen!
Klantervaringen
Wat zeggen mijn klanten over mij? Een opdrachtgever aan het woord.
Kennismaken?
Als je hier je e-mailadres achterlaat, neem ik contact met je op.