
Met je onboarding wil je dat je nieuwe collega echt onderdeel wordt van jullie organisatie. Je wilt verbinding en betrokkenheid creëren. Dat zorgt namelijk voor minder verloop én hogere klanttevredenheid. Zo blijkt uit een mooi experiment waarover ik graag met je deel.
Een onboardingexperiment
Professor Dan Cable van de London Business School voerde een experiment uit met drie groepen nieuwe medewerkers in een callcenter:
- De eerste groep kreeg de standaard onboarding over regels en procedures. 📑
- De tweede groep een inspirerend verhaal over het bedrijf en haar prestaties. 🤓
- De derde groep werd gevraagd te reflecteren op momenten in hun loopbaan waar ze het meest trots op waren en deze te delen. 👑
Zes maanden later bleek de derde groep 32% minder verloop te hebben én een 18% hogere klanttevredenheid!
Persoonlijke aandacht dus, maar waarom?
De medewerkers in de derde groep werden aangespoord om te reflecteren op de beste versie van zichzelf en dit te delen. Ze werden echt uitgenodigd om zichzelf te zijn. Heel waardevol in de startperiode, die vaak als stressvol wordt ervaren. Persoonlijke aandacht vergroot zelfvertrouwen en durf. Je herkent het vast wel. Als jij echt gezien wordt door je collega’s, als je wordt gewaardeerd om wie jij bent, voel je je sterker. Je onboarding wordt er betekenisvoller door.
Hoe kun jij dat toepassen in jullie onboardingprogramma?
Dat is niet zo moeilijk. Denk eens na. Hoe starten jullie de eerste vergadering met de nieuwe collega? Met een suf voorstelrondje? Dat kan mooier! Door die trotse momenten in de loopbaan te delen. Door elkaar echt te leren kennen. Wat komt de nieuwe collega brengen en hoe past dat in het team. Als je van elkaar weet wat iedereen energie geeft, waar men goed in is en wat men belangrijk vindt, kun je op een hele natuurlijke manier werk verdelen en gebruik maken van ieders talent. Als je vervolgens nieuwsgierig blijft naar de ervaringen van je nieuwe collega en samen blijft reflecteren, zorg je voor een collega die niet alleen bij je wil zijn, maar bij je wil blijven!
Wil je meer lezen over dit onderzoek? Hier lees je de samenvatting.